Hervik saft og syltetøy

Trenger du tyttebær til julematen, en gave til bestemor, eller ønsker du å overraske en venn du ikke har sett på lenge? Da vil vi tipse om produktene til vår herlige målbedrift Hervik saft og syltetøy.

Den dedikerte familiebedriften Rogaland Konservefabrikk har produsert Hervik saft og syltetøy siden 1939. Fabrikken ligger i den lille bygda Hervik i Ryfylke. I dag drives bedriften av 3.generasjon i familien Romseland, og holder til ved barndomshjemmet til Tor og Sissel – barnebarn av de som i sin tid startet produksjonen.

Familiebedriften lager saft og syltetøy uten konserveringsmidler. De bruker bare naturlige ingredienser, som bevarer den naturlig gode smaken fra frukt og bær. I de senere år har de også produsert juice til kafeer, kantiner og til dugnads markedet. 

Målet til Hervik er å ta vare på den naturlige smaken i frukt og bær så langt det lar seg gjøre. De har utviklet og patentert en egen metode for å holde på den naturlige friskheten. Det blir først og fremst brukt rikelig med førsteklasses frukt og bær, før det så blir gitt en kort og skånsom oppvarming før de varmfylles på glass. Så vendes glassene og kjøles hurtig ned. På en slik måte unngår de helt å bruke konserveringsmidler. Bærsaftene produseres like skånsomt, bærene blir presset og varmfylt på flasker, før den raskt kjøles ned og smaken blir så naturlig som mulig.

Hervik har vært deltaker i Næringshageprogrammet vårt i flere år. Innledningsvis gjennomførte vi en VekstSpor- prosess, som bl.a. resulterte i at flere utviklingsprosjekt ble igangsatt. Næringshagen har vært en sparringspartner når det gjelder virkemidler og søknader, noe som har resultert i at ulike tiltak har blitt igangsatt, og etterhvert gitt resultater.

Hervik selger om lag 30-40.000 gaveesker i året til privatpersoner via nettbutikken, til bedrifter og via skoleklasser og idrettslag. Nettbutikken deres fokuserte tidligere i hovedsak på dugnadsmarkedet, men når pandemien slo til og hele Norge sto stille, så la Hervik en plan der en begynte å legge om markedsføringsstrategien til å ha mer fokus på privatpersoner. Med bistand fra oss i Næringshagen Rogaland Ressurssenter fikk de tilskudd til å satse enda mer markant på nettbutikken og det har så langt gitt gode resultater.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Rull til toppen